Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Edukacja włączająca tematem międzynarodowej debaty. Niepełnosprawność nie może wykluczać z systemu edukacyjnego

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
PAP
PAP
Debata z udziałem polityków, nauczycieli, ekspertów z Polski i zagranicy dotycząca edukacji włączającej odbyła się na UW
Debata z udziałem polityków, nauczycieli, ekspertów z Polski i zagranicy dotycząca edukacji włączającej odbyła się na UW 123rf.com
Edukacja włączająca to nie jest ideologia, ani założenie, że szkoły specjalne przestaną istnieć. Edukacja włączająca nie wyklucza z systemu edukacyjnego, daje każdemu dziecku szanse na efektywne, satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne — mówili uczestnicy piątkowego spotkania MEiN i UNICEF. Debatę „Dziecko jest dzieckiem. Krajowy dialog na temat promowania dostępnej i włączającej edukacji” zorganizowano na Uniwersytecie Warszawskim.

Spis treści

Edukacja włączająca. Na czym polega?

Głównym założeniem edukacji włączającej jest stworzenie optymalnych warunków do rozwoju, bez względu na to, z jakimi ograniczeniami zmaga się dana osoba.

Edukacja włączająca zakłada, że wszyscy uczniowie biorą udział w tych samych zajęciach, uczą się wspólnie i nikt nie jest wykluczany. Osoby, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, otrzymują dodatkowe wsparcie, by móc zyskać wykształcenie i uczyć się w pełni efektywnie.

Edukacja włączająca to nie jest ideologia. I to nie jest myśl, że szkoły specjalne mają nie istnieć. [...] daje dziecku największe szanse na efektywne satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne - powiedziała na debacie wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek

Potrzebna jest dostępność edukacji na wielu poziomach

Na Uniwersytecie Warszawskim zorganizowano debatę, w której udział wzięli przedstawiciele różnych resortów.

Wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek poinformowała, że 4-5 proc. dzieci w Polsce ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - ze względu na niepełnosprawność, ale nie tylko. 35 proc. dzieci uzyskuje takie orzeczenie, ponieważ potrzebuje pomocy psychologicznej, pedagogicznej - wskazała.

Wiceminister Machałek zwróciła uwagę, że „najwięksi pracodawcy w Polsce, osoby odpowiedzialne za zatrudnienie deklarują, że chcieliby wesprzeć działania MEiN na rzecz edukacji włączającej, z przyczyn absolutnie praktycznych”.

Nie chcą, żeby dzielić dzieci z powodu niedobrze dobranej edukacji, nie chcą, by później były wykluczone z życia zawodowego. Chcą przygotowywać dzieci do samodzielnego, mądrego życia - stwierdziła wiceminister

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak wskazała, że niezbędnym atrybutem edukacji włączającej jest dostępność.

Dostępność w jej wielu różnych aspektach. Powinniśmy o nią dbać poprzez ujęcie tematyki dostępności w programach nauczania, poprzez dostępność materiałów edukacyjnych, czy też dostępność techniczną samych placówek, w których kształcą się dzieci - powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak

Zdaniem wiceministra rodziny, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Pawła Wdówika, zmiany, które w tej chwili się toczą, czyli budowa systemu wsparcia, jest jedynym właściwym kierunkiem.

W polskim systemie mamy szkolnictwo specjalistyczne i włączające, a rodzic decyduje gdzie jego dziecko będzie się kształcić - podkreślił.

W swojej wypowiedzi zwrócił też uwagę, na realizowane wsparcie dotyczące likwidowania barier architektonicznych. „Uruchamiamy też wsparcie w likwidacji barier architektonicznych. W zeszłym tygodniu rada nadzorcza PFRON przyjęła program z budżetem 300 mln zł o nazwie +Dostępna przestrzeń publiczna+, gdzie samorządy będą mogły wnioskować o zapewnienie dostępności budynków edukacyjnych, kultury” - dodał Wdówik.

Poprawa edukacji i dobrostanu dzieci celem spotkania

„Konferencja ma na celu promowanie narodowego dialogu na rzecz poprawy edukacji i dobrostanu dzieci. Uczestnicy będą omawiali krajową praktykę i rozwój dostępnej i integracyjnej edukacji, doświadczenia międzynarodowe, specyficzne potrzeby grup szczególnie wrażliwych, takie jak bariery napotykane przez nich i ich rodziny w dostępie do usług i wsparcia” - opisało debatę UNICEF Polska na swoim kanale YouTube, gdzie zdecydowano się na transmisję spotkania.

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Edukacja włączająca tematem międzynarodowej debaty. Niepełnosprawność nie może wykluczać z systemu edukacyjnego - Strefa Edukacji

Wróć na milanowek.naszemiasto.pl Nasze Miasto